Despre cele mai importante Observatoare Astronomice din lume.

Spatiul cosmic a fost dintotdeauna fascinant pentru omenire, astfel incat cu timpul s-au descoperit metode din ce in ce mai avansate pentru a crea ferestre spre cer. Abisul celest a reprezentat totodata o provocare pentru oamenii de stiinta si, de ce nu, pentru intreaga lume. Suntem oare singuri in Univers? O intrebare la care inca nu s-a gasit raspuns, o intrebare veche de mii de ani...

Pentru a cerceta, omul a trimis in spatiu navete in incercarea de gasi viata si pe alte planete, insa inainte de a ajunge printre stele, oamenii au fost interesati sa exploreze cerul, de pe Pamant.

Asa au fost inventate primele Telescoape sau Observatoare Astronomice. Noi iti vom prezenta cateva dintre cele mai mari si mai cunoscute dintre acestea, precum si zone de cercetare spatiala de pe Pamant sau din imediata apropiere a acestuia.

Incepem, bineinteles, cu celebrul Telescop Hubble, plasat pe orbita Pamantului. A fost numit asa dupa astronomul Edwin Hubble. Este poztionat in afara atmosferei terestre, ceea ce ii confera un avantaj semnificativ fata de telescoapele de pe Pamant, imaginile nefiind perturbate de turbulentele atmosferice. Telescopul poate capta informatii si in spectrul ultraviolet, lungimi de unda care in mod normal sunt puternic atenuate de stratul de ozon al Pamantului. De la lansarea lui, in 1990, Hubble devenit unul dintre cele mai importante instrumente din istoria astronomiei. Cu el, astronomii au facut numeroase observatii, care au dus la importante descoperiri in astrofizica. Camera fotografica cu camp foarte larg de pe Hubble furnizeaza cele mai detaliate imagini in lumina vizibila, realizate vreodata.

Observatorul Palomar este primul observator privat din lume si este localizat in California, San Diego. Telescopul a "scanat" pentru prima data cerul in anul 1948. Investitia pentru construirea telescopului a fost de aproximativ 6 milioane de dolari, o suma imensa pentru acea vreme. Este de mentionat ca Palomar era cel mai mare telescop al acelei perioade – 5,08 m.

Very Large Array (VLA) este o zona faimoasa din New Mexico, USA, probabil cea mai cunoscuta pentru activitatile de cercetare a spatiului. Aici nu se utilizeaza telescoape propriu-zis, ci unde radio. Observatorul reprezinta de fapt un amalgam de 27 de antene care emit in spatiu si primesc la randul lor semnale radio. VLA este situat la 2124 m altitudine deasupra marii.

Observatorul Lowell, situat in Arizona, este unul dintre cele mai batrane din SUA, fiind construit in 1965. Odinioara unul dintre cele mai puternice observatoare din lume, astazi a fost directionat catre mediul educatiei publice. Observatorul primeste vizita a mii de oameni atrasi de curiozitatea explorarii spatiului. Observatorul Lowell si Discovery Chanel pregatesc construirea unui telescop puternic, care va fi amplasat relativ aproape de cel vechi. Aici vin anual aproximativ 70.000 de vizitatori.

Citeste si:
[Video] Telescopul Hubble implineste 25 de ani de functionare
Video  Telescopul Hubble...

Observatorul Natonal Kitt Peak din
Statele Unite se afla in muntii Quinlan, este unul dintre observatoarele specializate pe explorarea pe timp de noapte a spatiului, dar si pe timp de zi, a soarelului. Include 23 de telescoape, de aceea Kitt Peak National Observatory este unul dintre cele mai complexe areale de studiere a activitatii spatiului. Kitt Peak a devenit celebru si pentru ca gazduieste primul telescop utilizat pentru detectarea asteroizilor, precum si pentru calcularea probabilitatii de impact a cestora cu Pamantul.

Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu se afla in Bucuresti si a devenit institutie publica in anul 1950. Situat pe Bulevardul Lascar Catargiu nr. 21, Observatorul Astronomic este deschis accesului public, putand fi vizitat atat de grupuri organizate, cat si de diverse persoane individual. Costul unui bilet este de 4,08 lei, iar pentru categoriile care beneficiaza de reduceri (elevi, studenti, pensionari) biletul redus costa 2,04 lei. Fiecare vizitator benificiaza de ghidaj gratuit. Alte taxe includ pretul fotografierii pentru turisti - 15 lei; taxa de fotografiere profesionista, filmare TV filme documentare - 35 lei m2/ ora.

Citeste si:
Știrile false, pericol real: conspiraționiștii dau foc turnurilor...
Știrile false, pericol în...

Autor: Alex Todoran