Nu o spun doar tinerii, care acum rareori mai intra in cinematografe daca ele nu apartin complexului mall, ci si cifrele inregistrate in ultimii ani.

Nu o spun doar tinerii, care acum rareori mai intra in cinematografe daca ele nu apartin complexului mall, ci si cifrele inregistrate in ultimii ani.

Directorul adjunct al Romania Film spune ca fata de anii '90, numarul celor care merg la film a scazut cu aproximativ 50%. Motivul este ca pe parcursul deceniului trecut cinematograful a reprezentat o distractie accesibila si un mediu de socializare propice. Astazi, optiunile sunt mult mai variate.

O scadere a numarului vizitatorilor la cinema s-a inregistrat si din 2006 pana acum. Salile de proiectie de film primesc cu 4,6% mai putini oameni fata de anul precedent, potrivit Observatorului European al Audiovizualului. Cifrele pe anul trecut sunt incredibil de scazute. La cinema Patria au fost in medie 87 de spectatori pe zi, la Corso - 49, la Scala - 40, iar pozitia de "lider" e ocupata de Cinema Cultural care si-a deschis portile pentru doar 24 de spectatori pe tot parcursul anului 2006.

Aceasta situatie nu este reprezentativa pentru capitala. In intreaga tara, in 2006, au functionat doar 73 de sali de cinema, iar asta pentru ca reteaua salilor a fost aproape distrusa dupa 1990. Ramasitele cinematografelor din Romania au devenit in timp sali de bingo ori de jocuri, sau au ramas un morman de ziduri inutile.

Cinematografele private pe de alta parte se bucura de un numar mai mare de vizitatori. Motivele principale sunt confortul, accesibilitatea si multitudinea salilor cu proiectii variate.
Majoritatea studentilor, de exemplu, admit faptul ca intentia de a merge la film este spontana de cele mai multe ori: "Nu vin in mod special sa vad un film, dar de cele mai multe ori, daca tot sunt in mall cu prietenii, cautam o comedie..."

Un alt motiv intemeiat pentru care cinematografele private sunt la mare cautare este calitatea serviciilor, atat in ceea ce priveste confortul cat si tehnologia. Salile de cinematograf construite in urma cu multa vreme au un mare handicap din acest punct de vedere.
Lista motivelor pentru care salile de tip multiplex au succes este completata de avantajele aditionale: poti gasi loc de parcare langa mall, te poti plimba prin magazine, poti merge la fast-food sau la una dintre terase pana la inceperea filmului favorit.

Inamicul numarul unu al cinematografelor ramane pirateria, fenomen care desi s-a redus considerabil in ultimii ani, inca este in plina desfasurare in Romania. "Intotdeauna va exista cineva care va filma in cinematograf sau altcineva care face parte din echipa de distributie si poate avea acces la o copie a filmului" spune managerul general al Cityplex, unul din cele 5 cinematografe private din Bucuresti.
Salile abia pot lupta si cu timpul. Este suficienta lansarea filmului undeva in lume, iar in decurs de cateva zile, pelicula 'copiata' in cinema face inconjurul lumii via Internet. Decalajul temporal intre aparitia unui film si lansarea lui oficiala este un factor foarte important care duce la scaderea numarului de vizitatori.

In plus, este mai confortabil sa vizionezi un film in intimitatea caminului tau, decat sa imparti aceasta placere cu 'n' persoane necunoscute, fara a avea posibilitatea de a opri filmul cand ai chef de pauza. In timp ce tinerii utilizeaza optiunea Download, varstnicii prefera sa vada filmele acasa, in fata televizorului, din motive financiare si din comoditate.
Oricum ar fi privita problema, sunt inca sanse slabe ca situatia sa devina foarte satisfacatoare pentru detinatorii de cinematografe din Romania. Pare o afacere sortita esecului...

Articol de Andrei Dutulescu


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.