Traim in secolul vitezei.

Traim in secolul vitezei. Pe zi ce trece totul se amplifica si se schimba, iar noi incercam sa tinem pasul. Masinile, avioanele si trenurile sunt din ce in ce mai rapide, intr-o lume in care toata lumea se grabeste, daca s-ar putea, spre sapte destinatii deodata. Clasicismul isi pierde putin cate putin din savoare, iar futurismul se integreaza foarte binet - viitorul pe care acum 5, 10 ani il anticipam prin proiectii cinematografice tinde sa devina realitate.

Cu toate acestea, unele lucruri vor ramane neschimbate... Cand vorbesti despre un tren, te gandesti la dinamism si la o multitudine de destinatii, la felul in care trece timpul cand te afli in compartiment, privind pe fereastra spre... nicaieri. Ei bine, chiar exista un tren despre care ne place sa spunem ca este atemporal, ca poate reuni trecutul, prezentul si viitorul intr-o poveste fascinanta. De fapt nu este un simplu tren, ci regele trenurilor, legendarul Orient Express. Acesta reprezinta nu numai imaginea unei lumi de mult apuse, ci prima legatura intre Orient si Occident.

Primul voiaj al trenului era menit sa lege capitala Frantei de capitala Imperiului Otoman si a avut loc pe data de 5 iunie 1883. Prima ruta parcursa de Orient Express a fost Paris - Nancy - Strasbourg - Munchen - Viena - Budapesta - Szeged - Jimbolia - Timisoara - Caransebes - Varciorova - Craiova - Piatra Olt - Pitesti - Bucuresti - Giurgiu - Smarda (2627 km). Apoi, calatorii erau nevoiti sa treaca Dunarea cu bacul si de acolo sa circule cu un tren local pana la Varna. Acolo pasagerii schimbau din nou mijlocul de transport pana la Constantinopol, destinatia finala. Dupa o calatorie de 83 de ore si 30 de minute tinta era atinsa - legatura dintre Orient si Occident era realizata. De-a lungul timpului ruta acestui tren a suferit modificari: odata cu terminarea podului de la Cernavoda proiectat de Anghel Saligni, trenul a circulat pana in Constanta, iar pana la Constantinopol se circula cu vapoarele de linie ale Serviciului Maritim Roman.

Prima calatorie a trenului nu a fost lipsita de aventura. Atunci au fost acceptati doar 24 de barbati, sfatuiti apoi sa poarte revolvere, pentru ca riscul atacarii trenului era foarte mare. Trenul a stationat in Sinaia aproximativ 24 de ore, timp in care calatorii au vizitat desigur castelul Peles. Regele Carol I alaturi de sotia sa i-a intampinat in stil regal, iar Carmen Sylva a insistat pentru a le citi acestora poezii din lucrarile sale.

Insa din anul 1889 trenul si-a modificat ruta, ocolind Romania prin Serbia, timpul calatoriei fiind astfel redus la 67 de ore si 16 minute.

Orient Express aducea un aer nou in materie de design, era revolutionar. Pentru prima data in istorie un tren a fost dotat cu vagon-bucatarie, restaurant si grup sanitar in fiecare vagon. Luxul era prezent peste tot, interiorul fiind realizat in mare parte din lemn masiv si decoratiuni scumpe. Era un tren care se adresa doar reprezentantilor high-class ai vremii si a reusit sa inspire mai multe lucrari literare, artistice si cinematografice. Agatha Christie a publicat o carte intitulata “Murder on the Orient Express“, care a devenit best-seller. Regii, sefii de stat, oamenii de afaceri foloseau acest mijoc de transport, nu numai pentru traseul propriu-zis, ci si pentru derularea afacerilor. Cu timpul, multe intalniri “importante” s-au desfasurat in Orient Express, asa cum multe idile s-au conturat in luxoasele vagoane ale trenului de lux.

Razboaiele mondiale au marcat profund toate structurile societatii. Nici arta, cultura sau alte valori ale epocii nu au ramas neinfluentate. Orient Express s-a numarat printre ele, iar faima de care se bucura a intrat intr-un con de umbra. Dintr-un simbol al luxului in miscare, a ajuns un tren al mizeriei si al degradarii, devenind in timpul razboiului trenul imigrantilor. Vagoanele sale luxoase erau neincapatoare pentru cei care incercau cu orice pret sa isi salveze viata din lancea razboiului.

Pentru regele trenurilor acesta a insemnat declinul, sigur si fara cale de intoarcere. Dupa cea de-a doua conflagratie mondiala trenul a fost suspendat, in ciuda eforturilor depuse. Succesul fusese pierdut, iar Orient Express devenise un banal tren international pe ruta Paris Est - Budapesta.

Pe 18 martie 1976 a inceput sa circule un tren numit Nostalgie Orient Express, de la Milano la Istanbul, aparent in memoria clasicului mijloc de transport 'cu clasa'. Acesta a avut in mare parte aceleasi vagoane restaurate intalnite in trenul de alta data. Astazi, exista totusi un tren cu traseu regulat care circula pe ruta Paris - Bucuresti si poarta acelasi nume, Orient Express.

In prezent, se organizeaza ocazional curse cu legendarul tren, doar pentru nostalgici. Acestea trec si prin Romania, in pretul biletului fiind incluse oprirea la Sinaia si vizitarea Castelului Peles, exact asa cum se intampla si in urma cu 124 de ani. Pretul unui bilet este de aproximativ 9000 de lei.

Articol de Andrei Dutulescu


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.