In fiecare zi, magazinele folosesc diferite strategii pentru a ne convinge sa le cumparam produsele. Sunt atat de evidente incat nici nu le mai observam. Afla care sunt acestea.

In societatea noastra de consum, suntem damnati sa alegem in fiecare zi din cateva zeci de branduri care satisfac, in principiu, aceleasi nevoi. Rafturile imperiului nostru modern sunt ticsite cu variante ale aceluiasi produs. Unele mai colorate decat altele, mai mari, mai mici, recomandate de specialisti, facute dupa retete originale, mai ieftine, mai scumpe, reduse sau la promotii. Sunt atatea branduri, forme, culori, mirosuri, incat efectiv nu stii ce sa alegi chiar si cand vine de un produs de baza ca painea sau hartia igienica.

Vezi mai multe imagini in GALERIA FOTO

Pe langa aceasta abundenta de oferte si produse (care fac ca procesul de selectie sa devina unul complex), magazinele se folosesc si de elemente de design, forme, culori sau patternuri pentru a ne convinge sa cumparam produse de care nu avem nevoie sau pe care in mod normal nu le-am cumpara. Vitrinele sau rafturile magazinelor nu sunt nici pe departe aranjate la intamplare. Exista o strategie vizuala simpla in baza careia sunt asezate produsele pe raft. Cu alte cuvinte, exista o tendinta a magazinelor de a ne convinge sa cumparam folosind culori.

Totul este aranjat in functie de o estetica a consumului, astfel incat culorile sa formeze patternuri de o frumusete perversa care ne seduc si ne hipnotizeaza la nivel subconstient. Practic, ghidati de aceaste patternuri repetitive, ajungem sa cumparam produse de care nu avem nevoie. Este rezultatul unei strategii vizuale foarte simple, dar eficiente.

Intrigat de acest mecanism, fotograful american Richard Stultz, din San Francisco, a realizat un experiment vizual prin care documenteaza tendinta magazinelor de a manipula prin culori. Pozand diferite produse expuse pe rafturi, Stultz incearca sa demonstreze ca aranjarea acestora nu se face intamplator, ci respectand anumite tipare.

Mai mult decat o critica a societatii consumeristie in care traim, Stultz atrage atentia asupra unor fenomene de care ne lovim zilnic, pe care le vedem, dar nu le mai observam sau procesam in mod constient.

Citeste si:
Trendurile anului în materie de ambalaje pentru magazinele fizice
Trendurile anului în materie...

Nu stim voi, dar noi ne-am decis ca data viitoare cand mergem la cumparaturi sa fim mai atenti la modul in care sunt asezate produsele pe rafturi, poate, poate reusim sa identificam unul din aceste patternuri vizuale. :)

Mai multe fotografii surprinse de Richard Stultz puteti gasi in GALERIA FOTO, precum si pe pagina artistului.

Sursa foto: Richard Stultz


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.