Au, oare, o importanta mai mare acele prime 10 minute din interviu decat celelalte?

Au, oare, o importanta mai mare acele prime 10 minute din interviu decat celelalte? Sau decat toate celelalte? Personal, consider ca da. Cel putin privite din perspectiva consultantului HR.

Fiecare candidat este un potential “loz castigator”. Dar nu poti sti asta. Mai ales in lipsa unui contact direct, a unei discutii “face to face”. in regula, i-ai studiat CV-ul, a existat si un scurt interviu telefonic, pare a fi potrivit proiectului tau. insa volumul cel mai mare de informatii ti-l va oferi intalnirea si discutia directa. Iar daca stii unde si mai ales cum sa “privesti” omul din fata ta, daca ai acea abilitate (care foarte rar si greu se invata!) de a intelege si de a vedea obiectiv dincolo de cuvintele si de gesturile lui, atunci poti spune ca ti-ai facut treaba cu responsabilitate.

Si totusi. NU este de ajuns. Pentru ca tu, ca si consultant, te-ai educat sa fii analitic si obiectiv. Cel din fata ta...este totusi un om. Vine la tine cu o masca bine studiata si puse la punct. Vine sa te castige. Sau sa castige o lupta. Vine ca sa para ceea ce vrea sa fie sau sa para ceea ce tu vrei sa fie. (si nu este nimic paranoic in asta!) Pentru ca el asa a invatat. si pentru el acel interviu este un potential “loz castigator”. si, implicit, considera ca TU esti potentialul lui “loz castigator”. si pentru asta trebuie sa lupte. Este un rol din “piesa lui de teatru”, adica din ceea ce pentru el reprezinta o parte din visele lui. si pentru rolul asta vine cu masca, cu textul bine invatat, si-a construit poate chiar un scenariu.si iarasi accentuez ca nu este nimic paranoic in asta, ci doar ca, din experienta vorbind, putini sunt acei candidati care se raporteaza la tine ca la consultantul HR. Tocmai de aceea am ales sa argumentez importanta primelor 10 minute din interviu.

Revin. Spuneam ceva mai sus ca nu este deajuns sa stii sa privesti si sa intelegi omul din fata ta - candidatul. Trebuie, iNAINTE de toate, sa-I explici de ce o faci. Pentru ca el stie ca o faci. si iti va arata, cum stie el mai bine, nu cine este, ci cine vrea sa para a fi. si oricat de experimentat ai fi, este posibil sa cazi in capcana. Sau nu. Dar vei sta si vei analiza, vei munci poate de nu-stiu-cate ori mai mult pentru a-l “vedea”. De ce? Pentru ca acele prime 10 minute nu au fost asa cum trebuia.
si ca sa lamuresc (in sfarsit!) misterul acestor prime 10 minute din interviu, impotanta lor vine din A CAsTIGA iNCREDEREA omului din fata ta. Adica a-l relaxa si a-l face sa se deschida. A-I explica pe cat se poate de clar CINE EsTI - nu neaparat ca nume si pozitie, desi sunt si acestea importante, ci mai ales cine esti in raport cu el: NU esti cineva care-I pune niste intrebari, care-l analizeaza si noteaza, etc. esti consultantul HR care vrea sa-l cunoasca si sa-l inteleaga nu doar pentru a-i putea face un profil, ci pentru ca a sti ce este si ce-si doreste sa fie - inseamna pentru tine sanse reale de a-I oferi ceea ce-si doreste (ca job)

Apoi a-i castiga increderea mai inseamna si a-I spune clar si concret motivul pentru care are loc intalnirea si discutia respectiva. Adica CE VREI. Vorbeste-I, atat cat ti se permite, despre proiect, despre pozitia respectiva...cateva cuvinte. Nu foarte multe. Este posibil ca el sa nu fi inteles exact in discutia telefonica. si chiar daca a inteles, pentru el va fi ca o reasigurare ca discutia voastra are un motiv clar si bine definit. si observa-I reactiile (comportamentul). in tot acest timp observa-I cu atentie reactiile, cere-I feedback-uri (daca a inteles, care este parerea lui, etc). Modeleaza dialogul dupa aceste reactii si raspunsuri. Adica comunica cu el.

in tot aceste prime 10 minute importante continua a-I castiga increderea. Continua explicandu-i CUM vrei sa decurga discutia voastra. Spune-I in cateva cuvinte ce se va intampla: ce anume vrei sa afli si cum. Vrei sa-ti spuna despre pregatirea si experienta anterioara in mare si ceva mai detaliat despre cea mai recenta - cea din prezent. Vrei sa stii ce anume este important pentru el din punct de vedere profesional, ce-l motiveaza si ce-si doreste pe viitor. Eventual, spune-i ca vor urma si cateva intrebari structurate pe anumite detalii importante in raport cu proiectul respectiv. De asemeni, informeaza-l ca veti vorbi mai pe larg pe seama acestuia catre sfarsitul discutiei (atunci il vei invita sa-ti adreseze intrebarile pe care le are) astfel incat sa puteti lua iMPREUNa o decizie in ceea ce priveste “candidatura”lui pentru respectiva pozitie. De fapt, acest “impreuna” poate fi rostit ori de cate ori discutia o permite (bineinteles, fara a exagera!). Acest “impreuna” este foarte important pentru ca il ca face sa nu se mai simta “de cealalta parte a mesei”. Adica il va relaxa. il va duce acolo unde vrei. Nu se va mai simti el intrebat, studiat, analizat. Analiza o faceti impreuna. Cu tine, consultantul HR, nu are nevoie de masca, rol, text, scenariu. Nu pe tine trebuie sa te castige. Nu cu tine lupta. Sunteti “de aceeasi parte a baricadei”. si dincolo de baricada nu este clientul tau sau potentialul castigator. De cealalta parte a baricadei sunt visele si dorintele lui. Adica implinirea lor.

Autor: Loredana Vladareanu, HR Consultant
Articol sustinut de eJobs


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.