De la cursul de marketing stim ca un produs de marca reuseste sa isi comunice utilitatea, avantajele, valoarea.

De la cursul de marketing stim ca un produs de marca reuseste sa isi comunice utilitatea, avantajele, valoarea atat de bine incat piata permite sa fie vandut la un pret mai mare decat produsele concurente, sa castige loialitatea clientilor, sa creasca valoarea companiei cu mult peste nivelul activelor detinute si sa isi pastreze pozitia de varf chiar si in timpul recesiunii economice.

La fel e si pe piata muncii.

Concurenta pe baza de diplome, experienta, salarii te face sa fii o "marfa": alte zeci de persoane au terminat aceleasi scoli, au aceeasi experienta si se multumesc cu un salariu mai mic. Daca esti o "marfa" pierzi la negocierea de salariu, esti pus/pusa pe lista de disponibilizare mai usor si mai greu pe cea de avansari, iar rezultatele tale nu sunt vazute niciodata ca performante de exceptie. Daca esti "brand" multe din probleme dispar: "Brandingul nu inseamna ca publicul tinta te alege in urma comparatiei cu concurentii, ci ca te vede ca unica solutie la problema lui." (Rob Frankel).

Care este secretul brandului? As putea enumera 1000 si chiar mai multe: pentru fiecare brand cel putin cate unul. Atribute precum consistenta, claritatea, autenticitatea, calitatile superioare, pozitionarea distincta, relevanta, credibilitatea, vizibilitatea caracterizeaza la fel de bine si o marca de produs si una de serviciu, de corporatie sau personala.

Dar in articolul de fata ma voi opri doar la trei reguli de baza: creeaza, comunica si imbunatateste.

Introducere in personal branding1. Creeaza

Sunt trei niveluri la care iti poti construi brandul:

- Nivelul obiectivelor

- Nivelul competentelor

- Nivelul mediului

Clarificarea obiectivelor de cariera este primul pas catre succes. Vrei sa fii Numarul 1? Acum poti fi daca alegi cum trebuie nisa de expertiza pe care sa lucrezi. De exemplu, daca proiectezi site-uri web, o nisa este optimizarea lor pentru motoarele de cautare. Pentru specialisti in marketing, o nisa ar fi marketingul direct pentru produse si servicii IT, iar o subnisa direct mailingul pentru produse CRM in domeniul medical. Cu cat mai ingusta este nisa, cu atat mai mari sunt sansele sa devii cunoscut ca fiind cel mai bun. Alege o pozitionare care sa te diferentieze si sa iti asigure vizibilitate maxima.

In continuare analizeaza competentele cheie pentru atingerea obiectivului propus si alege 3-5 atribute pe care sa te concentrezi. Daca ar fi sa te prezinti, pe acestea trebuie sa le scoti in evidenta si sa le sustii cu dovezi si exemple.

In final completeaza portretul cu tot ce cuprinde mediul brandului: imaginea pe care o proiectezi in exterior, spatiul in care traiesti sau lucrezi, activitatile din timpul liber (pasiuni, voluntariat), cercul de prieteni si de cunostinte, organizatiile profesionale. Toate detaliile trebuie sa fie conforme cu identitatea brandului: de la coafura la revistele pe care le citesti, la masina pe care ti-ai cumparat-o sau relatiile extraprofesionale.

2. Comunica

Calea cea mai buna pentru a-ti face cunoscut brandul este proactivitatea in constructia de retele si in stabilirea de canale de comunicare. Poti contacta specialistii ale caror articole, realizari, site-uri, idei, organizatii iti plac si crea relatii. Poti participa la discutii interesante pe Internet. Poti publica articole, participa si initia proiecte impreuna cu fundatiile si asociatiile de care te simti aproape. Cu cat multiplici numarul de canale de comunicare, cu atat devii mai cunoscut.

Publicul care te intereseaza este complex si include colegi, superiori, subalterni, recrutori, potentiali clienti sau furnizori, mentori, potentiali discipoli, prieteni cu hobby-uri comune, cunoscuti si necunoscuti, romani si straini. Defineste categoriile de persoane cu care vrei sa intri in contact si care vrei sa te cunoasca si stabileste strategii pentru a ajunge la ele. In interiorul organizatiei poti fi cunoscut prin succesul obtinut in proiecte grele, noi, neobisnuite, in timp ce in exterior castigi popularitate prin cultivarea unei prezente media (advertoriale, comunicate de presa, interviuri).

Comunicarea este nonverbala sau verbala, respectiv prin imagine si stil (mod de comportament, gestica, imbracaminte, accesorii, masina, preocupari) sau prin idei.
Credibilitatea, autoritatea, superioritatea au la baza atat impresia vizuala, cat si argumentele. In functie de talentul pe care il ai la exprimarea scrisa sau orala, poti sa alegi scrierea de articole, recenzii, comunicate de presa, participarea la interviuri, paneluri, sustinerea de conferinte, seminarii, cursuri.

Daca nu esti sus in ierarhie sau nu lucrezi in consultanta sau training, probabil ca zambesti la gandul sa aplici aceste strategii de comunicare. Totusi, nu uita: exista un mediu in care oricine poate deveni cineva: Internetul. Ce gasesc in Google daca scriu numele tau ?

3. Imbunatateste

Iti dezvolti o personalitate pe baza unei idei centrale si a catorva tuse de autenticitate, reusesti sa o comunici publicului, dar mediul sau interesul tau se schimba, nisa ta dispare sau este invadata de concurenti si trebuie sa o iei de la inceput. Abilitatea de a ramane relevant in orice fel de conditii este foarte importanta, asa ca fii mereu pregatit pentru transformari!

In mod regulat citeste, scrie, discuta despre idei, metode, cazuri din domeniul tau. Numai asa poti deveni cel mai bun.

Daca citesti un articol de specialitate pe zi si doua carti pe luna, in 3 ani vei fi citit peste 1000 de articole si peste 70 de carti si vei ajunge sa cunosti aproape totul despre un anumit domeniu. Iar daca obtii si o realizare importanta cum ar fi scrierea unei carti de specialitate, realizarea unei aplicatii informatice sau atingerea unei cifre de vanzari anuale de 20 milioane de dolari, obiectivul de a deveni Numarul 1 pe nisa ta de specialitate este realizat.

In incheire nu mai vreau decat sa te intreb: "Daca ai fi un personaj literar, cum ai vrea sa fii?" Scrieti chiar acum povestea de succes.

Articol de Roxana Luchianov
Sursa: eJobs - Nr. 1 in recrutarea online in Romania


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.