Noul "VAS-AMIRAL" de la Porsche vrea sa se ia la tranta cu uriasii italieni.

CONFORM STANDARDELOR DIN ziua de azi, 911 este o masina mica dotata cu un motor mic. Insa este usor de condus, iar vizibilitatea de la volan este extrem de buna. Nu are nimic din grandoarea unui Ferrari 599 si nici nu e la fel de bombastic precum noul Murcielago.

Este practic o masina de serie pe care si-o poate cumpara oricine. Sau nu? Vreau sa spun ca modelele Boxter, Cayenne... sunt totusi masini normale si pot fi conduse de oricine pe drumurile publice fara mari probleme. Asta inseamna ca 911 a imprumutat multe din stilul celor de la Volskwagen care stiu cum sa faca o masina placuta: rafinament, confort, service acceptabil din punct de vedere al costurilor, ceea ce iti permite sa conduci o astfel de masina in fiecare zi, chiar si iarna, fara absolut nici o problema.

Frumusetea unui 911 sta chiar si in asta - intr-un fel - pentru ca se poate comporta si ca o masina de familie, uneori. Desigur, o data ce ai apasat acceleratia la podea, nu mai poti sa te apleci pe volan sau sa cauti pedala de frana - este momentul doar sa tragi o gura buna de aer.

Nu exista nici cea mai mica urma de indoiala ca sub capota venerabilei bate o inima de supercar adevarat. Un 911 Turbo modern este un loc teribil, in sensul bun al cuvantului, in care sa-ti petreci timpul liber. Sa fii catapultat pur si simplu la iesirea din fiecare viraj este una dintre cele mai mari placeri pe care le poti simti atunci cand esti la volan.

Totul se compreseaza, iar senzatia este aceeasi ca atunci cand o minge de squash se intalneste cu racheta. Pac! Ai zburat. Si asta multumita cuplului, tractiunii - incredibila datorita faptului ca motorul este amplasat in spate - si, desigur, a elementelor de stabilitate electronice care sunt gata sa-ti dea oricand o mana de ajutor.

Taci si priveste: Porsche si-a aratat muschii cu noua generatie 997. Mai multa putere, un cuplu mai mare si un nou sistem de tractiune integrala. Toate acestea inseamna mai multa placere la volan. In plus, noul model este cu 5 kilograme mai usor, dar nu poate fi considerat totusi un slabanog. 911 Turbo a fost dotat cu un motor de 3,6 litri, cu 6 cilindri, amplasat in spate.

Mda, daca tot au decis sa-l puna acolo, atunci mai bine ca l-au facut asa mic si compact. In acest pachet stau ascunsi 480 de cai, care, e drept, nu par a avea sanse prea mari, in comparatie cu herghelia italiana din V12, dar care se evidentiaza la capitolul cuplu - cu 620 Nm - ceea ce echilibreaza putin lupta cu ultimele modele Ferrari si Lamborghini.

Sa nu uitam ca bolidul atinge suta in 3,7 secunde inainte sa se opreasca la 310 km/h, cat este viteza maxima. 911 Turbo are incredibila abilitate de a iesi din viraje cam la fel de repede pe cat ati sari voi din pat cu pantalonii in flacari. Motivul pentru care poate sa faca asta este datorita unei geometrii variabile a turbocompresoarelor. Pofitm?

Ramaneti alaturi de mine pentru o secunda. Un turbocompresor normal functioneaza in felul urmator: gazele de la evacuare curg spre suflanta, care invarte o turbina ce activeaza apoi un compresor, care la randul sau pompeaza mai mult aer proaspat in motor pentru a avea o putere mai mare.

Acum, o turbina VGT are mici vane care pot fi repozitionate pe directia fluxului de gaze de evacuare. Imaginati-va ca este un fel de robinet abia deschis. Daca vreti presiune mai mare, pur si simplu invartiti de robinet. Asa functioneaza VGT-ul la turatii mici cand fluxul de gaze de evacuare nu este foarte mare.

Cu cat se apasa mai mult pedala de acceleratie, cu atat fluxul gazelor de evacuare creste, iar acul vitezometrului se apropie cu viteza cascadei Niagara de zona rosie. Si asta este valabil inca de la 1.950 de rotatii pe minut. Veti spune acum ca VGT este un sistem standard pentru multe motoare diesel.

Este adevarat, dar este pentru prima oara cand aceasta tehnologie a fost implementata pe un motor pe benzina unde temperatura gazelor de evacuare este mult mai mare, ceea ce ar fi putut duce la deteriorarea vanelor destul de sensibile de altfel.

Oricum, inginerii de la Porsche si-au facut bine treaba si se pare ca au gasit cea mai buna solutie pentru ca aceste vane sa nu se supra-incalzeasca. Cireasa de pe tort este pachetul Sport Chrono. Diferentele fata de versiunile Boxter si 911 normale sunt destul de mari. Amortizoare reglabile electronic, cronometru si multe alte gadget-uri.

In plus, daca apasati butonul "Sport", sistemul VGT va ameninta cu un plus de 60 Nm pentru 10 secunde. Adica un cuplu de 680 Nm pentru 10 secunde. Este ca si cand ai pleca cu un Concorde. Sistemul integral de tractiune se ocupa ca toata aceasta putere sa si ajunga pe asfalt.

Vechiul Turbo si noul Carrera 4 folosesc diferentialul central pentru a imparti puterea, in timp ce la noul Turbo totul se face electronic. La generatia veche, diferentialul reactiona daca simtea un derapaj. La generatia noua, diferentialul electronic gandeste si este pregatit dinainte pentru a reactiona in caz de nevoie.

De asemenea, poate imparti cuplul pentru a imbunatati manevrabilitatea masinii. O combinatie extraordinara a unui Porsche traditional cu cele mai noi sisteme electronice. Nu are cum sa dea gres. 911 Turbo nu va fi insa o priveliste obisnuita. Nu pentru faptul ca o sa coste in jur de 100.000 de euro - sau chiar mai mult - pentru ca sunt singur nu cred ca vreti sa rada prietenii de voi ca v-ati zgarcit la cateva mii de euro si nu aveti versiunea cu buton de boost si frane ceramice.

Neobisnuit sau nu, noul model nu va fi totusi greu de identificat. Noi locuim in Scoop City cu unul dintre ele: prize mari de aer, radiator, intercoolere si frane pe masura. Plus un spoiler spate redesenat, evacuari finale mari si o bara de leduri amplasata in partea din fata a masinii.

Mai exista insa si un alt motiv pentru care sa remarcam un 911 Turbo. Merge foarte tare. Si nu are absolut nici un motiv sa nu o faca.

Sursa: topgear.ro


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.