Europenii nu mai folosesc de mult harta in formatul ei "natural" atunci cand pleaca in vacanta sau pur si simplu prin oras. Generatii noi de harti, in format digital, s-au instalat incet, dar sigur in aparatura de bord a autovehiculelor, devenind ghidul personal, indispensabil, de calatorie.

Mai nou, Romania se poate lauda ca, din punct de vedere cartografic, a intrat in randul lumii. Caci pana nu demult "lumea" se termina la hotarul estic al vecinilor maghiari. Numeroase harti digitale ale Europei etalau o imensa "gaura neagra", undeva pe langa marea de aceeasi culoare, care i-ar fi facut invidiosi pe ilustrii descoperitori din perioada Renasterii.

Astazi, gratie proiectului Romania Digitala, materializat intr-un CD "la purtator", spatiul respectiv si-a recapatat coordonatele geografice, devenind accesibil oricarui curios.

Odata achizitionata de la "chiosc" si instalata pe un terminal GPS (Global Position System - sistem de pozitionare globala), aceasta baza de date se metamorfozeaza in imagine de tip harta, foarte utila celor obisnuiti (sau nevoiti) sa circule.

O singura conditie trebuie indeplinita: insusirea "limbajului" cu care opereaza harta - un limbaj international in care cuvintele au fost inlocuite de desene, numite generic semne conventionale. Cu ajutorul celor de la Garmin Romania am incercat si noi experienta unei calatorii ghidate de harta digitala.

"Inarmati" cu un GPS cu monitorul din dotare, pe care am instalat hartile in format electronic ale Romaniei, am purces la drum fara o destinatie precisa. La inceput a fost extazul... Pana si telefoanele publice agatate indecis pe ziduri de cladire erau mentionate.

Drumuri, paduri, orase si alte informatii se derulau cu repeziciune pe ecran in ritmul deplasarii noastre, identificate cu usurinta prin parbriz, luneta si geamuri laterale. Dar asta se intampla pe soselele europene si nationale.

Cu timpul ne-a mai scazut entuziasmul, cand am realizat ca, departe de "civilizatie", sistemul mai are si erori: absenta tramei stradale din localitatile mai mici, drumuri forestiere sau chiar modernizate lipsa si, pe alocuri, o pozitionare incorecta a vehiculului, ajuns ad-hoc submersibil prin mijlocul raului, dupa cum indica harta.

Aceste erori sunt, insa, de inteles si pot fi trecute cu vederea, dat fiind faptul ca e prima incercare temerara de acest gen, ce va fi cu siguranta perfectionata in timp. Pe ansamblu, hartile digitale si-au demonstrat utilitatea prin volumul imens de informatie si, cu ajutorul GPS-ului, prin localizarea exacta in spatiu.

Si, totusi... terenul, capricios, impiedica uneori utilizarea tehnologiei moderne de calatorie. In zonele bine impadurite sau prin tunelele rutiere ce strabat muntele, este posibila pierderea semnalului (de aceea se recomanda folosirea unei antene exterioare care permite o mai buna receptionare a satelitilor).

Situatii de acest fel ne trimit inapoi in timp, la vechiile metode de orientare folosite de stramosi. Si asta nu inseamna neaparat sa folosim un sextant sau sa ne ghidam dupa soare ori muschiul de copac, dar o harta clasica, pe suport de hartie, cat mai detaliata (eventual un Atlas Rutier) si o busola ne vor scoate intotdeauna din incurcatura.

Harta tiparita necesita, insa, cateva operatiuni mai anevoioase: orientarea ei astfel incat elementele vizibile in teren sa fie identificate cu usurinta pe desen, stabilirea pe harta a drumului parcurs pentru ca, in functie de acesta, sa se regaseasca directia de urmat, selectarea elementelorreper care definesc traseul propus.

Dupa ce am utilizat pe rand ambele metode, am tras linie si am facut bilantul. O harta obisnuita, in functie de scara de proportie, ofera un volum mare de informatii calitative si cantitative (masuratori de distante, suprafete, unghiuri), oferind o imagine de ansamblu a zonei, lucru pe care ecranul mic al unui GPS nu prea poate sa-l faca, intrucat, prin reducerea scarii, harta se incarca cu simboluri care se suprapun, devenind dificila descifrarea continutului.

Avantajele unui sistem GPS sunt clare, pornind de la pozitia precisa (dependenta, totusi, de intensitatea semnalului) pana la propuneri de rute catre diverse destinatii. Orice soft pentru GPS este perfectibil, iar baza de date poate fi completata in functie de interesele utilizatorului, pe cand informatiile detinute de o harta clasica raman constante (odata tiparita, ea nu mai poate fi modificata, orice schimbare in teren impunand reeditarea).

Un dezavantaj al aparatului GPS este dependenta de o sursa de energie, indeosebi in drumetiile lungi parcurse pe jos. In concluzie, orice varianta am adopta, ea prezinta avantaje si dezavantaje, insa consideram ca numarul celor ce ofera solutii informatizate va creste in viitorul apropiat, oferind clientilor nu numai o paleta mai larga a produselor, ci mai ales o corespondenta cat mai exacta intre realitate si imaginea ei virtuala.

Drumetie placuta!


Autor:
MIRCEA DUMITRACHE
Aparut: Numarul 9 - Februarie 2006
Sursa: topgear.ro


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.