Inconjurat de pretendenti la tron din ce in ce mai numerosi si mai puternici, al treilea reprezentant al dinastiei RAV4 se prezinta cu un design nou si o tehnica de ultima generatie, atuuri care trebuie sa-l mentina in varful ierarhiei SUV-urilor compacte.

Acum 11 ani, Toyota lansa un mic SUV numit RAV4 Funcruiser ("Recreational Active Vehicle with 4wd"). De-a lungul anilor, jumatatea "Funcruiser" a disparut din titulatura, dar ideea a ramas - de la Toyota primeai un SUV "fun", ideal pentru deplasarile cand inlocuiai ordinele sefului cu cele ale sotiei.

Cele doua generatii au reusit sa se vanda in numar-record - aproape 600.000 de unitati - in Europa si, spre deosebire de alte masini, trend-ul vanzarilor a fost in permanenta unul ascendent, pana in ultimul an de fabricatie al lui RAV4 numarul doi.

Dar destul cu detaliile de marketing: ce a facut-o pe RAV4 atat de speciala si de ce trebuie noua generatie sa fie cel putin la fel? Ca sa inventezi un segment nu e de ajuns sa fii numarul unu (numarati titlurile mondiale la fotbal ale Angliei si o sa intelegeti ce vreau sa spun) si de aceea acesta nu poate fi singurul motiv.

Nu, asul din maneca japonezilor a fost, parafrazandu-l pe nemuritorul Brando, o oferta pe care fanii "off-road-ului urban" nu puteau sa o refuze: calitate, practicabilitate, tractiune integrala si reductor (doar pentru prima generatie), o gama reusita de motoare, garda la sol suficienta si, cel mai important, un pret mic.

Noul RAV4, prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt, nu trebuie asadar sa dezamageasca. Numai ca, in prezent, exista o mica problema: urmasul la tron va activa intr-o zona care nu se mai imparte de multisor la doar doi-trei constructori.

Acum exista Freelander, noul Grand Vitara, CR-V, H-RV, X-Trail, Maverick si asa mai departe. Cu toate ca stiu asta insa, japonezii par - la prima vedere - sa se fi lasat pe tanjala. Noul RAV4 "tipa" din toate suruburile "evolutie", nu "revolutie".

In plus, daca ne uitam la linia laterala a masinii si la anumite detalii de design exterior, dam si peste alte "bube". Cine vede un pic de Murano combinat cu un pic mai mult de Forester inseamna ca are aceeasi problema ca si noi.

Kiyataka Ise, inginer-sef al proiectului noii masini, ne spune ca "s-a reusit prelevarea ADN-ului primelor doua generatii si implantarea lui in noua masina".

Ei bine, credem ca cineva - voit sau nu - a amestecat in solutie si eprubetele de la departamentul de studiu al concurentei. Pe de alta parte, cine va trece de acest aspect va putea vedea si padurea: in rest, noul RAV4 sta mult mai bine decat predecesorii sai.

In primul rand, motoarele sunt mai puternice. In oferta este disponibila o "benzina" de doi litri si 135 CP cu tehnologie VVT-I si un diesel D-4D de 2,2 litri, in doua versiuni de putere - 136 si 177 CP - ultimul amintit fiind destinat exclusiv noii versiuni "X".

Apoi, pentru a face fata "abuzurilor" foarte reusitului Grand Vitara (prezentat tot la Frankfurt), noul RAV4 vine cu o noutate absoluta in segment: sistemul Integrated Active Drive. La majoritatea celorlalte automobile, sisteme precum ABS-ul, controlul tractiunii, controlul stabilitatii si servodirectia electrica opereaza independent unul de celalalt.

Ei bine, la RAV 4, Toyota le-a bagat pe toate sub aceeasi umbrela. Astfel, Integrated Active Drive coordoneaza toate celelalte sisteme pentru a imbunatati raspunsul masinii in situatii-limita.

Frumos, nu? Totusi, fata de generatia precedenta, cele mai multe plusuri se gasesc la interior. RAV4 a beneficiat din plin de experienta lui Toyota in monovolume precum Yaris Verso/Corolla Verso.

Spre exemplu, cei care vor da o tura cu "regele" vor recunoaste ca fiind de mare ajutor tehnologia Easy Flat, ce permite o aranjare a spatiului nu mult diferita de cea a monovolumelor mai sus amintite. Lucru rau nu poate fi, mai ales daca privim "target-ul" lui RAV4: familii de tineri cu 1-2 copii, care considera aerosolul unul dintre cei mai buni prieteni ai sanatatii odraslelor.

In plus, spatiul interior este mult mai mare. Din doua motive: unu - a crescut lungimea interiorului cu 150 mm; doi - deocamdata, nu mai exista versiunea cu trei usi (nu stim inca de ce, pentru ca era preferata noastra).

Concluzionand, daca nu ma uit la design (generatia precedenta este clar mai reusita din acest punct de vedere), va spun ca vehiculul recreativ 4x4 s-a intors si, mai important, e mai bun ca inainte. Cat de bine au intuit inginerii (respectiv designerii si departamentul de marketing) gusturile publicului in materie de SUV-uri compacte - sunt subiecte de discutat dupa minimum un an.

Mai ales ca intr-o perioada de 11 ori mai mare s-au intamplat destule. Iar daca succesul vechii monarhii vi se pare discret, aruncati un ochi in curtea "uzurpatorilor" Suzuki si Daihatsu...

Autor: Alex Oagana
Aparut: Numarul 9 - Ianuarie 2006
Sursa: topgear.ro


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.