Yuppy 23 Aprilie 2015 16:42
Pentru cei mai multi dintre noi, banii reprezinta o resursa limitata, iar modul in care ii cheltuim poate influenta cat de fericiti suntem.

Se spune ca banii pot aduce fericirea, dar, odata ce nevoile de baza au fost asigurate, gasirea unei modalitati in care sa ii cheltui nu este foarte simpla.

Cei mai multi oameni cred ca, daca isi folosesc banii pentru a cumpara obiecte vor fi fericiti pentru o perioada mai lunga de timp. Ipoteza este cat se poate de simpla - "voi avea un obiect fizic pentru o perioada lunga, asa ca voi fi fericit mai mult timp".

Prin urmare, oamenii isi folosesc banii pentru a cumpara lucruri, precum haine, gadgeturi sau electrocasnice, in schimbul experientelor, gandind ca un concert tine doar 3 ore, in timp ce o bluza tine cativa ani. Potrivit oamenilor de stiinta, aceasta ipoteza este complet falsa.

"Unul din cei mai mari inamici ai fericirii este adaptarea, spune Thomas Gilovich, pshiholog la Universitatea Cornell, potrivit fastcompany.com Cumparam lucruri, crezand ca asta ne va face fericiti. Si este adevarat, dar pe termen scurt. Lucrurile noi ne incanta la inceput, dar apoi invatam sa ne adaptam."

Gilovich sugereaza ca, in loc sa ne cheltuim banii pe ultimul model de telefon sau noua colectie de haine, vom fi mai fericiti daca vom investi in experiente, precum expozitii, concerte, vacante sau cursuri.

"Experientele fac parte din noi intr-un sens mai profund fata de obiectele materiale. Cu siguranta, iti pot place la nebunie lucrurile pe care le cumperi. Poti crede chiar ca o parte din identitatea ta este conectata de aceste lucruri. In realitate, aceste lucruri raman separate de tine. Prin contrast, experientele sunt cele care fac cu adevarat parte din tine. In cele din urma, suntem suma experientelor prin care trecem."

Studiile realizate de Gilovich arata ca banii pot cumpara fericirea, dar pana la un punct. Profesorul a studiat modul in care familiarizarea cu obiectele/experientele cumparate afecteaza gradul de fericire. Potrivit unui experiment realizat de acesta, nivelul de fericire initial era asemanator, atat in cazul celor care au cumparat un obiect, cat si al celor care au cumparat o experienta. Cu timpul, nivelul de satisfactie al celor care au investit in obiecte a scazut. In paralele, gradul de satisfactie al celor care au investit in experiente a crescut.

Citeste si:
Lora și Ionuț Ghenu, planuri serioase pentru 2024: „Doamne ajută,...
Lora și Ionuț Ghenu, planuri...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.