M-am nascut la 8 ianuarie 1942, la exact trei sute de ani de la moartea lui Galilei Totusi estimez ca in aceeasi zi s-au mai nascut inca doua sute de mii de copii. Nu stiu daca vreunul dintre acestia s-a ocupat mai tarziu de astronomie.

(…) Sunt deseori intrebat ce simt eu in legatura cu faptul ca am SLA (n.r. scleroza laterala amiotrofica)? Raspunsul meu este ca nu simt prea multe. Incerc sa duc o viata pe cat posibil normala si sa nu ma gandesc la situatia mea sau sa tanjesc dupa lucrurile pe care boala ma impiedica sa le fac si care nu sunt chiar asa multe.

Am avut un soc foarte puternic cand am descoperit ca sufar de maladia neuro-motorie. In cel de-al treilea an de Oxford am observant ca devin oarecum, mai neindemanatic si am cazut odata sau de doua ori(...) a fost un soc sa inteleg ca am o boala incurabila care ma poate ucide in cativa ani (…) Dar n-am murit. De fapt, desi viitorul era sumbru, am descoperit cu surpriza ca in acel moment ma bucuram de viata mai mult decat inainte.

Am inceput sa fac progrese, m-am logodit si m-am casatorit si am obtinut o bursa de cercetare la colegiul Caius de la Cambridge (…) Pana in anul 1974 eram capabil sa ma hranesc singur, sa ma culc si sa ma scol singur din pat. Jane reusea sa ma ajute si sa creasca primii doi copii fara ajutor din afara. Apoi lucDe ce suntem aici? De unde venim?rurile au inceput totusi sa devina mai dificile (…)

A trebuit sa suport o operatie de traheotomie, iar de atunci incoace am avut nevoie de ingrijire medicala douzeci si patru de ore din douazeci si patru, ceea ce a fost posibil cu ajutorul mai multor fundatii (…) Traheotomia mi-a anulat complet vocea (…)

Un expert in computere din California mi-a auzit pasul. El mi-a trimis un program pe calculator numit Equalizer. Programul imi permitea saselectez cuvinte dintr-o serie de meniuri care apareau pe ecran, prin apasarea unui contact pe care il tineam in mana. Programul putea fi controlat si prin miscari ale capului sau ochilor. Dupa ce compuneam ce vroiam sa spun, puteam trimite mesajul la sintetizatorul de vorbire. La inceput am rulat acest program numai pe un computer de birou. Apoi, David Mason de la Adaptive Communication din Cambridge a adaptat la caruciorul meu un mic computer personal si un sintetizator de vorbire. (…) Folosind acest sistem am scris carti si un numar de lecturi stiintifice…” (Extract din cartea "Visul lui Einstein si alte eseuri", de Stephen Hawking, aparuta la editura Humanitas, pg. 28-35).

Citeste si:
VIDEO Oamenii de știință creează un telescop pentru măsurarea...
VIDEO Oamenii de știință...

Aceasta este pe scurt, povestea lui Stephen Hawking, cel mai prolific om de stiinta al momentului, preocupat de teoria relativitatii si fizica cuantica. Stephen Hawking este paralizat, imobilizat de zeci de ani de catre o boala necrutatoare care nu i-a paralizat insa mintea. In interiorul imaginatiei sale, Stephen Hawking incearca sa raspunda celor mai provocatoare intrebari din stiinta si filosofie: “De ce suntem aici? De unde venim?” El a fost primul dintre teoreticieni, care s-a gandit sa studieze universul imbinand teoria macro-cosmosului (a relativitatii) cu teoriile mecanicii cuantice (studiul atomilor), pentru ca, spune el, la inceput Universul nu era mai mare decat "un punct"... Incercand sa intelegem inceputurile, am putea gasi raspunsul la intrebarea, "cum de suntem aici".

9 teorii ale conspiratiei absurde ce ar putea fi adevarate
Teorii ale conspiratiei ce ar...

“Toata viata mea am fost fascinat de marile intrebari cu care ne confruntam si am incercat sa gasesc raspunsuri stiintifice pentru acestea. Daca si voi, ca si mine, v-ati uitat catre stele si ati incercat sa gasiti un sens pentru ceea ce vedeti, ca si mine, ati inceput sa va intrebati ce a facut ca Universul sa existe. Intrebarile sunt clare si inselator de simple. Raspunsurile au parut mereu a fi cu mult, peste intelegerea noastra. Pana astazi.

Ideile care au crescut in peste doua mii de ani de observatii au trebuit sa fie radical revizuite. In mai putin de o suta de ani am gasit noi modalitati de a gandi despre noi insine. De la a ne considera centrul universului, acum ne gasim orbitand in jurul unui soare de dimenisuni medii, care este unul dintre milioanele de stele din galaxia noastra Calea Lactee. Iar galaxia noastra este una dintre bilioanele de galaxii, intr-un univers care se afla in permanenta expansiune. Dar ne aflam inca departe de finalul unei istorii a intrebarilor. Mari intrebari trebuie sa isi gaseasca inca, raspunsurile, inainte de a putea spera ca putem avea un tablou perfect al unvesului in care traim.

Facebook nu va mai interzice postările cu teorii despre COVID-19
Facebook nu va mai interzice...

Vreau sa va impartasec entuziasmul descoperirilor trecute si prezente, care au revolutionat modul in care gandim. De la Big Bang, la gaurile negre, de la materia neagra la gaurile negre, pana la un posibil Big Crunch, imaginea noastra despre Univers astazi, este plina de idei rasunatoare si adevaruri remarcabile. Istoria aparitiei noastre in peisaj este istoria felului in care am invatat sa intelegem ceea ce vedem..." (Sursa)

“Nu are importanta daca nu intelegeti teoria relativitatii sau mecanica cuantica, sau daca aceste teorii sunt incorecte. Ceea ce sper ca am demonstrat este un anume fel de demers pozitivist, in care o teorie este privita ca un model, reprezinta calea unica de intelegere a universului, cel putin pentru un fizician teoretician. Sper ca vom gasi un model consistent care sa descrie totul in univers - o teorie unificata. Daca o vom face, va fi un adevarat triumf al rasei umane”. (pg. 56 in "Visul lui Einstein si alte eseuri")

Natura in fotografiile lui Karil

"Cine suntem si de unde venim?", acestea sunt intrebarile care framanta Omenirea, acestea sunt intrebarile care il framanta pe fizicianul Stephen Hawking. Nu este cazul sa intram prea adanc in teoriile fizicii cuantice si ale gaurilor negre, pentru ca un raspuns cert il avem desigur. Stephen Hawking este aici pentru a ne demonstra ca se poate sa traiesti cu propriile infirmitati, mai mari sau mai mici si totusi sa reusesti sa contezi cu adevarat pe Pamant!

Sursa: garbo.ro