Expansiunea este poate, putin exagerata. Ne putem trezi in curand cu Google acasa, dorind sa doarma in pat cu noi. Celelalte companii se tem momentan de el si poate noi ar trebui sa ne temem, nestiind care va fi pasul urmator...

Pustanii de la Stanford, pe numele lor Sergey Brin si Larry Page, au schimbat intr-un fel lumea. Afacerea de garaj pornita in urma cu ceva ani a ajuns astazi sa dea unul dintre cele mai puternice branduri: Google.

Ideea a fost cat se poate de simpla: creearea unui algortim performant care sa filtreze toate site-urile si sa intoarca rezultate excelente si totodata relevante pentru orice utilizator. Asa a aparut motorul de cautare Google, de departe cel mai performant. Castigand popularitate pe tot mapamondul, baietilor nu le-a fost chiar greu sa gaseasca o solutie de monetizare a traficului urias. Amintim aici link-urile platite si asezate in pozitii favorabile sau link-urile plasate intr-un sidebar separat. Dar Google avea un potential mult mai mare si planul de actiune al celor doi studenti era ceva mai vast.

A aparut un sistem de publicitate extrem de eficient, pe metoda CPC (cost per click). Astfel, Google a dat sansa advertiserilor sa aiba reclame pe site-uri mari si sa plateasca numai cand un vizitator da click pe acel banner. Metoda este profitabila si pentru cei care detin site-uri si, dintr-un motiv sau altul, trebuie sa se bazeze indeosebi pe AdSense, solutia Google. Acestia primesc o suma modica la fiecare click, suma care depinde de mai multi factori si poate sa ajunga la valori decente daca site-urile sunt traficate. Cu aceasta monetizare eficienta, Google absoarbe anual aproximativ jumatate din bugetele de publicitate alocate pe zona de online, zona care poate fi monitorizata cel mai bine.

Cand se fac bani multi cu un produs atat de popular ca brand si functionalitate, oricine s-ar gandi la extindere. E in natura omului. Deschizi ceva nou pentru ca stii ca esti puternic si ca poti bate relativ usor pe altul care probabil e deja lider intr-un domeniu. Google nu s-a concentrat suficient pe anumite segmente, dupa lansarea motorului de cautare. Unele feature-uri merg excelent, altele au lacune. Majoritatea sunt gratuite, pentru ca asta e reteta de succes: compania merge in paralel cu solutii free pentru utilizatori si castiguri tot mai mari din publicitate pe baza popularitatii dobandite.

Luam spre exemplu Google Videos, acum parte a Google Search. Cele mai multe cautari duc spre clipuri YouTube, site cumparat de Page si Brin. Aveti nevoie de harti pe dispozitive mobile? Incercati Google Maps. Vreti informatii online despre o anumita carte? Google Books este solutia! Echipa lucreaza momentan la copyright-uri si alte probleme, dar promite ca toate cartile din lume se vor gasi acolo...Daca Microsoft are suita Office, Google a facut Docs. Poti face acolo fisiere text, scrisori, calendare, chiar si prezentari stil Powerpoint. Daca Yahoo! avea o pagina de home foarte atractiva, a aparut iGoogle, particularizabila dupa gustul fiecaruia. Vreti stiri? Incercati Google News! Mergeti la cumparaturi? Ce ziceti de Google Checkout? Daca Messenger-ul e crucial pentru Yahoo!, Gtalk nu e deloc asa pentru compania "de garaj", insa exista. Doriti putin spionaj pentru relaxare? Earth sau StreetView sunt tocmai bune...

Citeste si:
10 trucuri pentru ”extinderea” unei camere mici
10 trucuri pentru...

Aflata mai multi ani in beta, solutia online pentru e-mail-uri, denumita Gmail, s-a ridicat un pic peste toate celelalte, care nu au un succes nebun. Google a vrut sa faca si valuri, scotand Wave, o aplicatie care duce comunicarea online la un alt nivel. Daca Facebook si Twitter au ajuns doua retele cunoscute global pentru functiile lor, Google nu putea sta cu mana in san. A lansat de curand Buzz!

Microsoft si-a dat seama ca trebuie sa faca ceva pentru a stopa noul gigant software si a recurs la o solutie extrema. A vrut sa cumpere Yahoo!, dar negocierile nu au mers deloc cum trebuia. Oare Microsoft + Yahoo! ar fi facut fata unui Google care vrea sa patrunda oriunde? Nu se stie sigur.

Smartphone-urile sunt tot mai populare. Cota de piata a iPhone OS e inca destul de mica fata de Windows Mobile sau Symbian. Nicio problema. A aparut Android si devine din ce in ce mai bun. E open source. Cum netbook-urile castiga teren in fata laptop-urilor, un Chrome OS ar merge de minune. Zis si aproape facut! Wikipedia are succes? Knol de ce nu ar putea? Google are cash, cam 25. Miliarde. De dolari. Mai nou, doreste sa intre si in zona de internet broadband, cu o fibra optica ultra rapida. Lista poate continua...

Citeste si:
Invata sa folosesti Gmail ca un expert: 7 trucuri geniale
Invata sa folosesti Gmail ca...

Expansiunea este poate, putin exagerata. Ne putem trezi in curand cu Google acasa, dorind sa doarma in pat cu noi. Celelalte companii se tem momentan de el si poate noi ar trebui sa ne temem, nestiind care va fi pasul urmator...


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.