Daca ne merge mintea avem spor in toate. Insa pentru ca mintea noastra sa functioneze la o capacitate optima este important sa ii oferim nutrientii adecvati (prin alimentatie), o buna oxigenare (prin sport si lipsa fumatului) precum si o odihna suficienta. Un rol foarte important in buna functionare a creierului il detine alimentatia.

Alimente pentru sporirea inteligentei

Proteinele

Proteinele sunt implicate in cele mai importante procese ale creierului. Astfel ele intra in structura neurotransmitatorilor, substante care, asa cum le sugereaza si numele, detin rolul primordial in trasnmiterea mesajelor de la un neuron la altul prin intermediul sinapselor. Fara acesti neurotransmitatori activitatea cerebrala ar tinde la zero.

De asemenea proteinele intra in alcatuirea unor structuri neuronale importante, gasindu-se atat la nivelul membranelor si invelisurilor neuronilor cat si in interiorul acestora, asigurand mecanisme de metabolism, de carausi ai substantelor secretate etc.

Proteinele sunt cele care realizeaza memoria. In functie de aminoacizii pe care ii contin, de succesiunea lor, de cantitate, in anumite arii cerebrale (precum lobul frontal) proteinele creaza depozite care stocheaza astfel sub forma biologica memoria personala a fiecarui om. Proteinele acestea au diverse forme, cu lant scurt sau lung in functie de tipul memoriei pe care o construiesc: cea de scruta durata sau de lunga durata. Este foarte imprtant cum invata o persoana, fiindca in functie de implicarea neuronala si de sinapsele implicate in timpul invatarii memoria este de lunga sau scurta durata: cu cat sunt mai multe sinapse implicate si procesul de invatatre este mai complex cu atat proteinele formate sunt mai stabile, putand stoca informatii pe viata. Repetitia de asemenea este extrem de importanta, fiindca periodic zonele de memorie care nu au fost activate (cautate) se autodistrug in timp sau se redispun pentru a stoca alte informatii.

Citeste si:

Proteinele se gasesc in carne (preferabil de pui sau peste), in oua (cele mai bune proteine), dar si in alte alimente de origine animala. Un experiment stiintific englez a demonstrat ca tinerele vegetariene aveau un IQ inferior celor cu regim omnivor, acesta din urma incluzand si proteine fata de regimul vegetarian, sarac proteic.

Grasimile

Creierul contine aproximativ 60% grasimi, insa nu orice tip de grasimi. Omega 3 este foarte importanta si intra in alcatuirea membranelor neuronilor, fiind esentiala in micile procese de refacere membranara si in mentinerea structurii membranelor. Aceasta structura este esentiala pentru o buna transmitere a mesajelor interneuronale si electrice (in cadrul aceluiasi neuron). Un studiu olandez numit Zutphen a demonstrat ca cei care consuma peste isi mentin atentia pe un timp mult mai lung decat cei care nu consuma peste. Grasimile din peste sau din uleiul de rapita sunt ideale pentru buna functionare a creierului. Celelalte grasimi, din unt, margarina, sau cele asociate cu dulciuri din creme, frisca etc. sunt nocive pentru creier.
Dulciurile

Se spune ca principalul “combustibil” al creierului este glucoza. De aceea dulciurile nu trebuie exluse din alimentatie, insa nici excesul nu este bun. Sunt recomandate dulciurile cu absorbtie lenta provenite in special din cereale (o masa de cereale cu lapte dimineata este ideala), fainoase, legume sau fructe proaspete sau uscate. Studiiel realizate pe copii au demonstrat ca micutii care au consumat dmineata cereale cu lapte au dobandit abilitati cerebrale superioare celor care nu mancau si cereale dimineata sau chiar sareau peste micul dejun.

Vitamine si minerale

Aceste sunt implicate in metabolismul general atat al sistemului nervos cat si al tuturor tesuturilor. Fructele si legumele in stare proaspata sunt ideale, ele fiind recomandate dupa masa de pranz si la masa de amiaza. Vitaminele din complexul B (ficat de pasare, galbenus de ou) precum si vitamina C (in fructe si legume) sunt cele mai importante pentru creier. Ca minerale, foarte utile sunt: magneziul, calciul, cuprul si fierul care se gasesc in ficat, in fructe de mare, stridii dar si in legume.
Sursa: