Asupra Americii a planat dintotdeauna intrebarea daca reuseste sau nu sa impuna cu adevarat valori.

Asupra Americii a planat dintotdeauna intrebarea daca reuseste sau nu sa impuna cu adevarat valori, daca doar preia sau dezvolta concepte proprii. In materie de masini, nu exista indoiala ca a reusit de-a lungul timpului sa ofere pasionatilor adevarate bijuterii pe care acum le putem numi legende. Ford Mustang este una dintre acestea.

Intre Ford Motor Company si Chevrolet a existat mereu competitie. Ca raspuns la creatia Chevrolet, Corvair, Ford a iesit pe piata cu un model nou numit Falcon. Desi acesta s-a vandut bine, era nevoie, pentru satisfacerea nevoilor populatiei, de o masina sportiva contra unui cost cat mai mic. Pentru acoperirea acestui segment, Ford lansa pe 13 aprilie 1964 Mustang, un nume ce avea sa devina pretios o data cu trecerea timpului. Nici reprezentantii Ford nu au anticipat ca aceasta masina va face senzatie, cumparatorii ajungand sa doarma in fata magazinelor pentru a fi siguri ca vor reusi sa o cumpere. Numai in prima zi de vanzare, au intrat in poseseia americanilor 22.000 de unitati. In anul 1964 se reusise vanzarea a 418.000 de modele, pentru ca in 1966 pragul de un milion de unitati sa fie atins.

Initial Ford Mustang, modelul 1964, era disponibil in numai 2 variante de caroserie: coupe si convertible. Masina de atunci venea cu o capota alungita si cu un spate scurt, iar la exterior predominau elementele cromate. Sigla nu era clasicul model Ford, ci a fost creat un simbol special, un cal care alearga. Putin bizar este ca acesta alearga in partea opusa fata de sensul desfasurarii curselor de cai din America. Si interiorul masinii era realizat tot in stil sport, cu doua locuri in fata, iar in spate cu o bancheta micuta. In ceea ce priveste motorul, un V-8 reprezenta 'inima' modelului, oferind forta suficienta pentru o masina sport a anilor '60.

Cu un “look” extrem de sportiv si un pret de productie foarte scazut comparativ cu al celorlalte masini din aceeasi clasa ale epocii, Mustang-ul reusea sa se impuna pe piata ca lider in vanzari si inovatie.

In fiecare an modelul a suferit modificari performante, iar liniile de design atat la interior cat si la exterior au fost upgradate. In anul 1967 a aparut un nou model de Mustang, prin care se schimba linia generala a masinii. Acest model a devenit celebru si datorita implicarii lui Shelby care impreuna cu Ford a dezvoltat o versiune speciala a acestei masini.

Pana in 1973 Mustang-ul a pastrat liniile de baza ale modelului '67, iar in '73 a aparut pentru prima data Mustang Mach 1, model nu prea reusit, fiind slab cotat de cumparatori. Aceasta versiune mai are insa nicio legatura cu ceea ce a fost inainte, bazandu-se pe un concept in totalitate nou.

In 2004, la implinirea a 40 de ani ani de existenta a Mustang-ului, acesta a revenit pe piata cu un model care pare a celebra varianta din 1967 a masinii. Farurile au devenit din nou rotunde, capota lunga si fast-back.

Cu o traditie de peste 40 de ani, cu vanzari spectaculoase de-a lungul timpului, cu modele mai reusite sau nu, inovatii sau intoarceri la origini, Ford a reusit prin Mustang sa creeze o masina speciala, cu un caracter propriu, o legenda care continua. Celebritatea a facut din modelul '67 si o "vedeta" a entertainmentului cinematografic si muzical. Cel mai important rol l-a avut ca "Eleanor", o masina cu vointa proprie in "Gone in 60 seconds". De asemenea, multi muzicieni din perioada '80-'90 au folosit-o in clipuri - modelul '67 apare la cei de la Guns'n'Roses in clipul melodiei "Don't cry".

Articol de Andrei Dutulescu


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.