Legenda urbana s-a intors. Probabil. Aceasta este, plus sau minus cateva detalii, Honda Civic Type-R de anul viitor. Tom Ford o intoarce pe toate partile.

HONDA NU A DUS LIPSA niciodata de fani pentru modelele sale Type-R, iar masina concept pe care tocmai ati vazut-o - prototip al viitoarei Honda Civic Type-R - cu siguranta nu va schimba situatia din acest punct de vedere.

Alegand numele Type-R pentru masina concept, Honda da cu multa creativitate din coate pentru a te face sa-ti doresti cat mai mult masina asta, dar si pentru a-si face destul loc in jur si sa nu se mai simta obligata sa scoata pe strada exact acelasi model.

In orice caz, aceasta teroare galbena, "joasa", va fi imaginea de marca a masinilor Civic Type-R la inceputul anului urmator. Motto-ul pare sa fie: "Vreau una" sau "As putea ucide pentru una din asta". Nu avem dificultati in a ne da seama de ce acest tip de masina a avut o reactie pozitiva; Civic Type-R nu este doar o legenda; este o masina practica, de incredere, cea mai rapida de genul ei si - mai presus de toate - accesibila.

Este foarte posibil sa platim ceva consistent in plus pentru noua masina, dar cu modelele ultrarapide Ford Focus ST si Opel Astra OPC cu preturi competitive, nu va asteptati ca Honda sa se abata prea mult de la pretul pietei.

Vestea cea buna este ca aceasta caroserie are trei usi, caroserie pe care o vom vedea in Europa in forma finala la sfarsitul anului, eliminand astfel manerul "ascuns" al portierelor spate la stalpul C si facand ca modelul Civic, deja cu un ecartament destul de lat, sa para si mai agresiv .

Cele trei usi dau o forma aproape patrata noului model Civic, fixat pe jantele de 20 de inch, dar viitoarea masina are toate sansele sa castige in inaltime si sa mai piarda ceva la roti. Compromisul dintre efectul vizual si performantele de pe strada inclina balanta spre jantele de 18 inch, care sunt in acest moment optionale pe Civic.

Desi nu pare, diferentele pe caroserie sunt destul de subtile; daca luam in consideratie versiunea bruta pe care o vedem acum, se impune vizibil linia originala a modelului initial. De fapt, datorita faptului ca masina concept Type-R renunta la modele complicate din plastic si adopta o tematica mai intunecata, masina pare sa aiba linii mai clare, in special daca analizezi atent fata si spatele.

Dar, sa recunoastem, mai exista destule forme geometrice de descoperit. Masina respecta cu strictete principiile aerodinamicii, de care s-a tinut cont atat la stil cat si la forma generala. Pornind de la partea din fata, priza de aer este mai lata si mai joasa, iar proiectoarele de ceata triunghiulare pierd teren in favoarea grilei mai generoase, de un negru intens; colturile lasate in jos se ridica inspre spoilerul spate.

Deasupra botului ascutit, geamul farurilor, din plastic clar la masina obisnuita, este inlocuit acum cu o pereche de faruri fumurii, infrumusetate cu o grila neagra rafinata. Acestea accentueaza senzatia de "V", care culmineaza in partea din spate, urcand spre plafon pentru a crea spatiul larg din centrul automobilului.

Cele mai fascinante elemente sunt micile detalii: linia indrazneata ce porneste din varful pasajului rotii, ca apoi sa se topeasca in masa barei de protectie; pasajele rotilor sunt puse in evidenta si valoare de marginile evazate.

Dar, departe de a fi fost gandite doar ca niste arcade supradimensionate exclusiv de dragul efectului vizual, ele sunt ceva mai largi pentru a adaposti ecartamentul mai vast al acestei versiuni. Linia pragurilor laterale scurte urca si incadreaza pasajele inalte ale rotilor spate ca alternativa imbunatatita la pragurile din plastic, sculptate in exces.

Spatele este inasprit cu un eleron masiv, prelungindu-se in paralel cu linia mediana a lunetei, acolo unde la masina obisnuita era marginea de jos a sticlei lunetei. Putin probabil ca asta sa-ti fie de ajutor la parcarea cu spatele, mai ales ca unghiul mort al stalpului C la masina obisnuita poate ascunde fara probleme un Boeing.

Ca si in fata, blocurile optice spate au geam fumuriu, la fel si banda din centru, pentru a imprima si spatelui aceeasi agresivitate a formelor. Dedesubt, spoilerul il copiaza pe cel din fata, insa in loc de faruri de ceata exista iesiri triunghiulare pentru esapament.

Noul Type-R ramane echipat cu bine-cunoscutul motor al predecesorului, un VTEC de 200 de cai si doi litri. Asta inseamna ca platforma tehnica cu tractiune fata va trebui sa fie setata corespunzator puterii mari pe fata.

Asteaptati-va deci la o mica interventie "chirurgicala" pentru a da mai mult frau liber cuplului - mai multe voci l-au criticat la modelul anterior. Sub caroseria stilizata agresiv se afla noul Civic - si nu-i deloc rau. In comparatie cu tehnologia puntii spate la Ford si VW, suspensia semi-rigida spate are toate sansele sa ridice destule sprancene ingineresti in semn de mirare.

Si Opel insa reuseste sa utilizeze cu maiestrie aceeasi structura spate, producand acelasi efect in randul publicului. Oricum, Civicul se tine tare pe pozitie indiferent de forma; se pare ca tot ce au avut de facut inginerii ca sa scoata un sasiu Type-R s-a restrans la proiectarea unui unghi mai larg de inclinare al suspensiei si la putin mai mult loc pentru pneurile de inalta performanta.

Deci, chiar de-ar fi ca Type-R sa aiba o aparitie aratoasa macar pe jumatate din aparitia asa-zisului "concept", tot putem considera ca ne-am alege cu un invingator. Type-R va fi lansat pe piata la anul, cand primele modele construite in Marea Britanie vor iesi la lumina zilei in fabrica din Swindon, asa ca ne putem astepta sa vedem soferii de teste ceva mai tarziu in cursul acestui an.


Autor:
Tom Ford
Aparut: Numarul 11 - Aprilie 2006
Sursa: topgear.ro


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.